Penggunaan Google Form Sebagai Rancnagan Pengajaran Harian (RPH) Online


Rancangan Pengajaran Harian Online (RPH)

Assalamualaikum..
Hari ini saya ingin berkongsikan sedikit pengatahuan dengan guru-guru tentang RPH online.
Saya telah menggunakan platform Google Form yang telah disediakan secara percuma kepada pengguna bagi tujuan menghasilkan borang soal selidik.

Namun sedikit olahan yang telah saya gunakan dan menjadikan platform Google Form sebagai tapah Rancangan Pengajaran Harian Online saya. Bagi pendapat saya dan setelah saya menggunakan platform ini, tugas saya menjadi semakin mudah. Saya hanya perlu sahare sahaja link data dari Google Form dengan badan yang menyemak RPH iaitu pengetua dan sebagainya hanya sekali sahaja. Selepas itu setiap update saya akan terus diperolehi oleh badab penyemak RPH. Ini akan saya terangkan dengan lebih lanjut di bawah.

Jadi dengan itu saya akan menyediakan sedikit tutorial mengenai penyedian RPH online mnggunakan platform Google Form.

Pertama sekali saya menunjukkan Google Form kepada sesiapa yang masih belum menggunakan khidmat percuma ini.

Tuan-tuan boleh ke search engine Google dan search Google Form

Step 1- Pergi ke Google

Step 2- Search Google Form dan klik di atas sekali

Step 3- Paparan Google Form dan klik Go to Google Form

Step 4- Pilih blank untuk membina RPH yang baru

Step 5- Tulis tajuk RPH anda dan sedikit ulasan


Step 6- Anda boleh menulis dan membuat pilih apa yang anda inginkan

Step 7-  Dan ini merupakan paparan mudah yang telah saya buat. Tuan-tuan boleh explore sendiri menu-menu yang disediakan oleh Google kerana ia mesra pelanggan

Step 8- Inilah adalah contoh yang saya sediakan dimana tuan boleh memilih tarikh secara automatik


Ok baiklah itu adalah sedikit tutorial mudah mengani bagaimana cara membina RPH menggunakan Google Form dengan mudah. Untuk berkongsi RPH anda dengan pegawai penyemak saya akan sediakan tutorial video di bawah. Sekiranya ada kesulitan tuan-tuan boleh hubungi saya menerusi email dan saya akan cuba membantu.

Kaedah Berkongsi RPH Dengan Pegawai Penyemak








No comments:

Powered by Blogger.