Struktur Jantung 3D




Jantung adalah salah satu organ utama dalam tubuh manusia. Kita selalu berjumpa doktor bagi menasihati kita tentang hal menjaga kesihatan jantung yang betul dengan menjaga tekanan darah di bawah pemeriksaan, memiliki pola makan yang tepat, menjaga beban yang tepat, dll.

Sekilas Jantung Manusia


Jantung manusia adalah organ kecil, berbentuk seperti buah pir terbalik. Berat Jantung manusia kira-kira antara 200-400 gram. Jantung manusia dibahagi kepada 4 ruang atau bagian: dua ventrikel (bagian bawah) dan dua atrium (bagian atas).
Jantung memainkan peranan penting dalam peredaran darah, dengan mengepam darah terdeoksigenasi ke paru-paru, dan mengepam darah beroksigen dari paru-paru ke bagian lain dari tubuh. Jika Anda melihat rajah jantung, Anda akan mendapati bahawa ada inajp yang berbeza seperti injap trikuspid, injap bikuspid, dan dua injap sabit dimana berfungsi bagi memastikan darah mengalir dalam satu arah sahaja



Gambar jantung manusia. Jantung manusia adalah organ kecil, berbentuk agak seperti buah pir terbalik. Kira-kira, ukurannya sekitar ukuran kepalan orang.
  1. Aorta
  2. arteri pulmonalis
  3. arteri pulmonalis kiri
  4. atrium kiri
  5. vena pulmonalis kiri
  6. arteri sirkomfleks
  7. arteri kecil kiri
  8. arteri desendin anterior kiri
  9. ventrikel kiri
  10. vena kava superior
  1. arteri pulmonalis kanan
  2. atrium kanan
  3. arteri koroner kanan
  4. vena pulmonalis kanan
  5. cabang konus arteriosus
  6. arteri ventrikel anterior kanan
  7. arteri kecil kanan
  8. ventrikel (bilik) kanan
  9. inferior vena kava

Bahagian Jantung


Jantung terdiri dari 4 ruang: atrium kanan, atrium kiri, ventrikel kanan, dan ventrikel kiri. Atrium lebih kecil dari ventrikel dan memiliki dinding nipis, kurang berotot dibandingkan ventrikel. Atrium bertindak sebagai ruang penerima untuk darah, sehingga mereka bersambung ke pembuluh darah yang membawa darah ke jantung. Ventrikel adalah lebih besar, ruang pengepaman darah yang kuat yang membawa darah keluar dari jantung. Ventrikel yang bersambung ke arteri yang membawa darah dari jantung.
Ruang-ruang di sisi kanan jantung lebih kecil dan memiliki lebih sedikit miokardium di dinding jantung mereka ketika dibandingkan dengan sisi kiri jantung. Perbezaan ukuran antara sisi jantung adalah berkait dengan fungsi bahagian jantung tersebut. Bahagian kanan jantung berperanan bagi pergerakkan darah dari paru-paru ke paru-paru sementara bahagian kiri jantung membawa darah sampai ke seluruh tubuh badan manusia

Animasi 3D Model Jantung Manusia


2 comments:

  1. boleh mintak model animasi jantung nya gan mau mencoba mempelajarinya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tuan, tuan boleh menerusi link di bawah model jantung tersebut. =)

      Delete

Powered by Blogger.